“Gelukkig ongelijk”
Iedereen is anders. Gelukkig maar! Met ons schoolteam leven we een goede sfeer voor. Zo voelen onze kinderen zich veilig, werken ze aan hun zelfvertrouwen en ontdekken ze hun talenten
Met Positive Behavior Support (PBS) zorgen we voor een positieve, sociale en veilige school. Die sfeer creëren we samen, met het hele team. Kinderen die positief gedrag laten zien, stimuleren we. We geven ze complimenten en ruimte. Zo vergroten we hun gevoel van eigenwaarde en werken we aan onderling vertrouwen.
De school als positieve oefenplek
Op school mag je oefenen voor hoe het straks in de wereld gaat. Dat is de basis voor Positive Behavior Support. We doen bijvoorbeeld voor hoe het niét moet tijdens een gymles. Dan komen we stampend binnen met veel lawaai en gooien we een schoen door de lucht. Daarna doen we voor het wél moet. Dat bespreken we samen, daar maken we afspraken over en daarna doen leerlingen het na. Zo snappen ze beter waarom we afspraken met elkaar maken. Het vertrouwen groeit en sfeer blijft positief. Het allermooiste? Leerlingen gaan met elkaar in gesprek: ik zag dat je net duwde op de gang, wil je dat anders doen?
Ruimte voor groei: juist door verschillen
Als kinderen zich breed ontwikkelen en ontdekken waar hun talenten liggen, worden ze wie ze zijn: allemaal anders. Daarom willen we onze kinderen de kans bieden om hun eigen leerroute te bewandelen, maken we ruimte voor creatieve vakken en organiseren we ‘omgangskunde’: lessen waarin we praten over wat respect is, hoe je eigen gezin eruit ziet, of hoe je soms in je lijf kunt voelen dat er iets aan de hand is. Zo krijgen onze kinderen meer zelfinzicht, ontdekken ze waar ze goed in zijn en juichen ze elkaars verschillen toe.
Als je iets leuks vindt om te doen en als je dat goed kunt, dan ervaar je succes. Dan groei je als persoon. En dat is weer van belang om je te ontwikkelen, om te ontdekken wat je kwaliteiten en talenten zijn.